De ontwerpers van het corso zitten midden in het ontwerpproces voor het corso van 2023. Alles wat ze zien kan maar zo hét idee voor een nieuwe wagen zijn. Jeffrey Rook van corsogroep Fun Fun zegt het eigenlijk heel treffend. “Bij alles wat je ziet, denk je: zou dit iets zijn voor een wagen?”
Corsogroep Fun Fun werkt met een ontwerpteam, waar op dit moment vier mensen onderdeel van zijn. Robert Rook is als sinds 2005 verbonden aan het team als bedenker van ideeën en concepten. Jeffrey Rook begint aan zijn vierde jaar in het ontwerpteam, als kenner van kleuren en dahlia’s. “We proberen het ontwerpteam zo samen te stellen dat we elkaar aanvullen”, vertelt Jeffrey. Het is niet zo zwart-wit dat alle vier de leden zich alleen met hun eigen expertise bezighouden, maar iedereen denk natuurlijk wel vanuit zijn eigen kwaliteit. “Als Robert met een idee komt, dan denk ik er meteen de kleuren bij”, geeft Jeffrey als voorbeeld.
Spuien en roepen
Jeffrey en Robert zijn alweer druk bezig met het corso van 2023. De eerste brainstormavond is achter de rug en de tweede komt eraan. De avonden zijn een spervuur aan ideeën en concepten. Aan het einde blijven dan een aantal van die ideeën en concepten hangen en die worden verder uitgewerkt. “We zijn op zo’n avond alleen maar aan het spuien en roepen naar elkaar. Het kan heel direct zijn soms. Als iemand zegt: laten we kabouters maken, dan kan ik best zeggen: belachelijk stom idee. En dat is ook prima, niet meer over ouwehoeren en door naar het volgende idee”, vertelt Robert.
Diep graven
De eerste brainstormavond was niet vruchteloos, want in twee ideeën zat mogelijk potentie. “Leon Rook en ik hebben in deze fase wat meer het initiatief, omdat wij iets meer de ervaren ontwerpers zijn”, vertelt Robert. “De periode tussen twee vergaderingen gebruiken we nu om de ideeën concreet te maken en uit te diepen. Dat is wat onze kracht is geweest de laatste jaren. We graven een concept tot op de bodem uit.”
Opnieuw beginnen
Tijdens het graven komen ze dan soms een grote steen tegen, waardoor ze niet verder komen. “Dan gooien we dat hele idee weg”, zegt Jeffrey. “Al is het ontwerp voor negentig procent klaar. Wanneer we die laatste tien procent niet te pakken krijgen, dan gaan we niet moeilijk lopen doen. Het idee gaat van tafel en we beginnen opnieuw.” Waar concepten en ideeën op de klippen lopen is verschillend, vertelt Robert. “Soms een stukje invulling van het concept. Het kan zijn dat we het beeld net niet goed op de wagen krijgen, waardoor het niet spannend of pakkend genoeg is. Het kan heel veel zijn eigenlijk.”
Het krabbelschrift
Robert pakt een schriftje waar allemaal onleesbare krabbeltjes instaan. Er is echt helemaal niks van de verschillende potloodstrepen te maken, maar blijkbaar is dit het schetsboek waar ideeën ontstaan. “Zo’n schriftje heb ik eigenlijk altijd bij me.” Jeffrey knikt instemmend en vult aan. “Hij gaat zelfs mee in zijn koffer op vakantie.” Een paar bladzijdes verder staat een schetsje van een wagen met vier karakterhoofden. “Hierbij bleef het dus. We kregen het niet beter uitgewerkt dan dit en dan is het een prima wagen, maar het is het gewoon net niet”, legt Robert uit. “Vaak heb je het wel in je hoofd zitten, maar het vertalen op papier is knap lastig”, vult Jeffrey aan.
Blauw bloed
Hoeveel brainstormavonden er nodig zijn verschild ieder jaar als dag en nacht, zo vertellen de mannen van Fun Fun. “Voor het ontwerp ‘Blauw Bloed’ zat ik thuis op de bank en het was”, Robert knipt met zijn vinger. “En ik had het idee. Daarna heb ik een schetsje gemaakt en dat is ook de uiteindelijke wagen geworden. We hebben nog geprobeerd om het beter te maken, maar we kwamen constant bij die eerste schets terug.”
Goudzoeker
Het ontwerp ‘Goudzoeker’ in 2018 was de totaal andere kant, die wagen ontwikkelde zich. We begonnen met het idee van een goudzoeker en tot we het echte ontwerp hadden, waren we heel wat brainstormavonden verder. In dat hele proces maak je veel keuzes, doen we figuratie en hoeveel dan? Hoe wordt de compositie? We hebben allemaal variaties geschetst op die wagen, maar we bleven wel constant dat potentieel zien. Uiteindelijk, na heel veel prutsen en puzzelen, kwamen we dan waar we wilden komen.”
Omdenken
Bij Fun Fun zijn ze altijd op zoek naar het bijzondere. “We willen niet per se gekker dan gek, maar het zit een beetje in ons ontwerp-DNA opgesloten. Dat is een beetje onze tik”, vertelt Robert. Wie op een dun koord balanceert kan er makkelijk vanaf vallen. “We wisten dat het afgelopen jaar beide kanten op kon. Nou, het viel verkeerd. Is ook wel weer fantastisch toch?”, zegt Robert met een lach. Omdenken, ze doen het graag bij Fun Fun. Soms loont het en soms niet.
Uiteindelijk na vele uren brainstormen, handen in het haar en geërgerd propjes in de prullenbak gooien, komt het ontwerpteam van Fun Fun dan met hét idee aan bij de andere leden. En mocht dit dan worden afgeschoten, dan begint alles weer van voor af aan.