“We moeten netter werken dan anders”

Dit jaar bouwt After Nero’s het ontwerp ‘Buddleja Davidii’, een prachtige vlinderstruik van tien meter hoog waarop vele vlinders hun plekje vinden. Het vereist nogal wat technisch inzicht om dit enorme bouwwerk veilig door de straten van Sint Jansklooster te laten rijden. Dat inzicht is bij Roel van Benthem in goede handen. Hij is een echte corsoveteraan en in het dagelijks leven bezig met constructies van huizen en panden. Ook bij de wagen was de constructie jarenlang zijn verantwoordelijkheid. Maar ook Corsogroep After Nero’s denkt aan de toekomst, dit jaar zal het leeuwendeel van de constructie worden gebouwd door Sander Vosjan. Roel houdt een oogje in het zeil en maakt zich druk om de zesduizend paarse en roze bloempjes.

Is het een voorteken of niet? Roel wijst in de bouwkeet naar een foto uit 2001. Toen bouwde After Nero’s haar laatste ereprijs met de wagen ‘Dag en Nacht’. Het waren bladeren en bloemen, een gewaagde constructie en alles was opgebouwd uit buizen. Daarmee lijkt het veel op de wagen van dit jaar, “dus wie weet”, lacht Roel.

Lichter en makkelijker

In de bouwtent van After Nero’s wordt er hard gewerkt aan de wagen. De maquette staat letterlijk in de steigers, want de Nero’s hebben er een miniatuurversie van hun bouwtent omheen gemaakt. En ook de constructie is verweven in de maquette. En hoewel de tent al in het groot staat, moet er nog aan de constructie worden begonnen. “In het verleden bouwden we eerst de constructie met de opzetstukken en de opzetlijnen, daarna gingen we verder met de vormgeving. Nu we een bouwtent hebben, maken we eerst de vormgeving in grote lijnen en daar maken we de constructie in,” vertelt Roel. Voor het derde jaar bouwen ze in een tent en dat scheelt voor de constructiebouw, vertelt Roel. “Je hebt minder constructie nodig en het is makkelijker te realiseren, want de verschillende onderdelen hoeven niet op elkaar te passen. Het is dus lichter en makkelijker.”

Binnenkant als buitenkant

Over de constructie van ‘Buddleja Davidii’ is goed nagedacht, want de binnenkant is ook de buitenkant. “Het is heel open. De constructie is zichtbaar. Het is onderdeel van de wagen, dus we moeten netter werken dan anders.” Ook zal de constructie voornamelijk uit buizen bestaan. “Anders pakken we wel eens een balk of een koker. Hoe het eruitziet maakt niet uit, als het maar stevig is. Nu maakt het wel uit, dus moeten we er goed over nadenken.” Daarom werken de Nero’s met buizen, want planten en bloemen zijn rond. Ook zal alles een klein beetje moeten worden gebogen, want een steel is nooit helemaal recht. Op die manier moet alles een geheel worden.

Een onderdeel van dat geheel zijn de 6000(!) paarse en roze bloempjes op de wagen. Een ongekende klus, waar Roel de leiding op zich heeft genomen. “Het is een grote productionele uitdaging. We hebben het uitgerekend: met de bouwdagen die we nog hebben moeten we één bloem per minuut maken.” Om dat te halen heeft de corsogroep een speciale buigmal ontworpen, waarmee drie bloemen tegelijk worden gebogen. Daarna moeten alle bloemen nog een apart ‘stengel’ (constructiebuisje) krijgen, waarmee ze aan de rest van de wagen worden bevestigd.

Driehoeken

Het lastigste gedeelte van de constructie is volgens Roel de juiste plaatsing. “De steel, die buis, moet in een bepaalde vorm worden gebogen en daarna op de juiste plek op het onderstel worden geplaatst. Dat komt best nauw, want alles heeft effect op elkaar en is zichtbaar.” Want als de constructie ook de wagen is, dan heb je weinig bewegingsruimte. “Daarom is alles tijdens de maquettefase al uitgedacht. We zorgen ervoor dat we overal driehoeken in de constructie hebben, want alles wat een driehoek is, is sterk. Bij de maquette hebben ze daarom al bedacht waar de driehoekverbindingen moeten komen. Voor negentig procent zit de constructie in de maquette.” Op die manier komt het ook heel nauw waar alle onderdelen worden geplaatst.

Het bouwen van de constructie is onzichtbaar werk, maar wel heel belangrijk. Het is als de ruggengraat van een mens. “We kunnen niet een paal van acht meter neerzetten en op zichzelf laten staan, dan valt hij om. De takken van de bloemen zitten op zo’n manier dat je er constructie tussenin kan zetten, die niet opvalt.” Want dat is het met de constructie: het moet zo min mogelijk opvallen. En dat voor elkaar krijgen zal dit jaar een grote uitdaging zijn voor After Nero’s.