2023 is alweer bijna een maand oud en dat betekent dat de meeste groepen wel een idee hebben, dan wel begonnen zijn aan het bouwen van de maquette. De corsowagen in het klein. Bij After Nero’s werken ze al tientallen jaren op die manier. Erwin van Benthem en Mischa Weijs doen het sinds 2013 voor een van de oudste corsogroepen die ons corso rijk ik. In een kelder in Sint Jansklooster wordt al hard gewerkt aan de maquette van het aankomende corso.
Voor Erwin en Mischa is het hun tiende maquette die ze bouwen, want ook in de coronaperiode stond er twee keer een maquette. Voor de groep After Nero’s is het zelfs al de 25e. De wagen Puppet On a String was de eerste wagen waar After Nero’s een maquette van bouwde. Of nou ja, in 1996 fungeerde speelgoed van Erwin ook al eens als maquette voor de wagen De Kermis Mobiel, maar die tellen we voor het gemak maar even niet mee.
Ontwerpen tijdens de maquettebouw
Erwin en Mischa beginnen het bouwen van de maquette altijd met het neerzetten van de basiselementen. “De dingen die we zeker weten.” Van daaruit bouwen ze verder en komen er steeds meer verschillende details bij. “In 2019, met Hollands Goud, hebben we eerst de melkbus neergezet en daarna zijn we invulling aan de binnenkant van de bus gaan geven. We hadden daar wel iets van een tekening van, maar niet exact hoe de indeling moest worden. We doen dat overigens altijd hoor. Wij hebben een basistekening, maar tijdens de maquettebouw hebben we nog ruimte om te ontwerpen als het ware”, vertelt Erwin. Al verschilt dat ook ieder jaar weer. Bij Hollands Goud was er nog heel veel open ruimte binnenin de bus, waar After Nero’s veel verschillende kanten mee op kon. Vorig jaar, met Ochtendgloren, was dat anders. “Het waren drie hanenkoppen, dat plaatje was vrij duidelijk”, concludeert Mischa.” Ook dit jaar is er nog ruimte vrij in het ontwerp. De meeste basiselementen staan al overeind, maar er is ook nog genoeg onduidelijk. “De achterkant van de wagen, we weten nog niet precies wat we daarmee willen”, zegt Erwin.
Iedereen ontwerpt een beetje mee
Hoewel Erwin en Mischa in principe zorgen voor het ontwerp, wordt de rest van de groep wel betrokken, vertellen ze. “Met Handelsgeest bijvoorbeeld, daar zat heel veel figuratie bij en toen zijn we van tevoren wel even bij elkaar gaan zitten van: hoe gaan we dit doen? Wij hebben dit bedacht, past dit voor jullie ook en zo niet, wat moet er dan anders? Zo komen er wel eens vaker mensen van de groep kijken. Dat kan straks bijvoorbeeld ook met de achterkant van de wagen van dit jaar. Uiteindelijk ontwerp je hem ook voor de groep en zorg je ervoor dat er een beetje draagvlak is. Wij kunnen het wel een leuk idee vinden, maar de rest moet het ook leuk vinden. Uiteindelijk bouw je hem toch met elkaar”, vind Erwin.
Creatief in materiaal
Zowel Mischa als Erwin beschikken niet per se over een groot artistiek oog. Tuurlijk, door het bouwen van tien maquettes worden ze steeds handiger, maar het is ze niet op het lijf geschreven. “Mischa is fysiotherapeut, ik zit in de bouw. Wij zijn geen kunstenaars die zomaar even een blok piepschuim pakken en erin gaan snijden.” Daarom zijn ze bij After Nero’s creatief in het gebruiken van verschillende materialen. “Voor de grote vormen gebruiken we vaak pur, tempex of hout en voor de details gebruiken we van alles en nog wat. Met Lady Spring hebben we bijvoorbeeld decoratieve kwarteleieren gebruikt voor de dichte knoppen van de lentebloesems, want dat was precies het juiste formaat”, lacht Erwin. “Er komt vaak zat een knutselwebsite aan te pas”, vertelt Mischa.
Het verschil van een corsotent
Sinds afgelopen jaar helpt Patrick Kats ook een beetje mee met het bouwen van de maquette en het uittekenen van het ontwerp. Patrick zit bij Alliance en heeft jarenlang voor die groep ontworpen, ideaal dus voor After Nero’s. “Patrick heeft wel dat artistieke oog. Het is hartstikke mooi dat hij ons wil helpen, wij komen daardoor ook in een andere soort wagen terecht”, vindt Mischa. In de jaren ervoor viel de groep namelijk vaak terug op dingen, in plaats van dieren of mensen. “Anatomie deden we vaak niet. Het was een melkbus, typemachine of een pakhuis”, zegt Erwin. “Het had er ook mee te maken dat we in een schuur bouwden in plaats van een corsotent, daardoor hadden we opzetstukken. Sinds vorig jaar hebben we dan wel een tent en dan kan je ook anders ontwerpen. Iets anatomisch opzetten, is ongelofelijk lastig. Wat we dit jaar hebben bijvoorbeeld, dat valt niet op te zetten”, denkt Mischa.
Duidelijkheid
De maquettes van After Nero’s zijn altijd groot, gedetailleerd en in kleur, dat is natuurlijk niet zonder reden. “Wij weten niet beter, de vorige generatie van de groep deed het namelijk ook al zo”, vertelt Erwin. “Een schaal van één op tien is het makkelijkst meten. Verder willen we het zo gedetailleerd mogelijk hebben, zodat we tijdens het bouwseizoen gewoon lekker aan het werk kunnen. Als je een tekening hebt of een onduidelijk maquette, dan krijg je veel discussie en verwarring tijdens het bouwen en dat willen we niet. Het kan ook zijn dat je dan te veel gaat werken met compromissen. De een wil dit, de ander wil dat en dat kom je misschien tot een compromis wat niet het beste is voor de wagen en dat is dan jammer”, legt Erwin uit.
Een grote maquette, alle details en kleur. Eigenlijk geeft After Nero’s alles al weg tijdens de maquettepresentatie, zijn ze niet bang dat het verrassingseffect tijdens het corso verdwijnt? “Ik ben er niet bang voor”, is Erwin duidelijk. “Wij vinden de maquettepresentatie zelf al een heel mooi moment. Dat je op dat podium staat met een grote maquette waar je trots op bent, dat heeft ook wel wat.”