Het corso van Sint Jansklooster heeft voor de komende editie (vrijdag 19 en zaterdag 20 augustus) de gehele kaartverkoop gedigitaliseerd. Wij stelden een paar vragen aan COV-voorzitter Hoege Heetebrij, over deze gang van zaken.
Wat is de reden dat jullie dit gedaan hebben?
‘Er zijn meerdere redenen. Allereerst is het veel duurzamer, omdat we geen tienduizenden kaarten meer hoeven te drukken. Daarnaast willen we de druk op onze vrijwilligers bij de entreeposten verminderen, zodat zij de bezoekers veel sneller en gemakkelijker kunnen doorlaten want er hoeft alleen maar gescand te worden.
Daarbij is het zo dat we sinds 2014 op landelijke televisie worden uitgezonden en dit heeft sindsdien jaarlijks voor een enorme stijging van het aantal bezoekers gezorgd. Dit betekende de laatste jaren dat bij sommige entreeposten de rijen veel te lang werden. Uit enquêtes bleek dit een ergernis te zijn van veel bezoekers en dat betekent in de praktijk dat deze mensen niet weer zouden komen en dat ons die te lange rijen dus teveel vaste bezoekers kostten’.
Zijn jullie niet bang dat, bijvoorbeeld oudere mensen problemen hebben met online kaarten bestellen en dat zij dus wegblijven?
‘Uit diezelfde enquête bleek dat juist veel ouderen in het verleden al online kaarten kochten, omdat ze zo niet in de rij hoefden te staan. Daarnaast hebben oudere mensen juist behoefte aan een tribuneplek en die willen ze dan natuurlijk graag online reserveren, zodat ze de zekerheid hebben op een mooie zitplaats. Maar natuurlijk kan ik me voorstellen dat er ook ouderen zijn die het te lastig vinden. Laten we daar duidelijk in zijn; iedereen kan naar binnen! Ook mensen die niet van tevoren online kaarten hebben gekocht. Je kunt bij de entree namelijk heel eenvoudig met je telefoon een kaartje kopen door een QR code te scannen. Daarnaast hebben we vrijwilligers beschikbaar bij alle entreeposten die mensen kunnen helpen die geen telefoon hebben, of hier niet uitkomen. We regelen dan ter plaatse hun entreeticket, met onze eigen tablets, die we daar speciaal voor hebben staan. We laten dus gewoon iedereen naar binnen’.
Dus alle kaarten gaan dan online?
‘Niet alle kaarten, want leden van de COV hebben natuurlijk al hun polsbandjes waarmee ze naar binnen kunnen. Maar voor alle andere bezoekers geldt dat wel. Om die reden melden we dit ook bij ieder bericht op onze social media kanalen. En wanneer je de kaarten van tevoren koopt, hoef je dus niet in de rij te staan en kun je bijvoorbeeld ook nog eens een plek op een van de tribunes reserveren’.
Hoe gaat het tot nu toe met de kaartverkoop?
‘We zagen de laatste jaren al een forse toename van de online kaartverkoop. Bij het laatste ‘normale’ corso (2019) werden toegangskaarten al door een groot deel van het totaal aantal bezoekers online aangeschaft. Op basis van de huidige cijfers verwachten we een stijging van het aantal bezoekers van 20%, ten opzichte van 2019; dat ziet er dus goed en hier zijn we dan ook goed op voorbereid. Maar het kan maar zo nog veel meer worden. We hebben namelijk al vaker meegemaakt dat, wanneer we voorafgaand aan het corso landelijk in het nieuws kwamen, we dan op zo’n dag een enorme piek kregen in de online kaartverkoop. Een eventuele forse stijging van het aantal bezoekers kunnen we nu dus prima stroomlijnen, doordat de verwerking een stuk makkelijker zal gaan’.