“Het onderstel is de basis, daar moet je op kunnen vertrouwen”

Alle corsocreaties van Corso Sint Jansklooster worden gebouwd op aangedreven en bestuurbare onderstellen. De stalen fundamenten moeten ieder corso weer een paar ton aan gewicht door de straten van Sint Jansklooster laten rijden. Het is dus belangrijk dat het onderstel goed onderhouden wordt en dat is precies waar Luuk Rook en Roy Stam zich mee bezighouden bij corsogroep Gaos. De jaarlijkse ‘apk-keuring’ van hun onderstel is in volle gang.

Corsogroep GAOS doet sinds 2010 mee aan het corso van Sint Jansklooster. In die dertien jaar is de motor van het onderstel nooit vervangen. “Er ligt een motor van een Nissan Patrol terreinwagen in. Het is wel een mooi dingetje”, zegt Roy lachend.

Het onderstel zelf onderging in 2014 een upgrade. “Vroeger gebruikten veel groepen het onderstel van een SRV-wagen, maar die tijd is in het corso ondertussen wel voorbij. Toen bouwde je nog wagens met hooguit een ton aan bloemen. Nu zit op een gemiddelde wagen vaak al tweeëneenhalve ton aan dahlia’s. Dat is voor een SRV-onderstel veel en veel te zwaar. Dat probleem merkten we bij ons vorige onderstel ook. We hadden er eentje van een kleiner type vrachtwagen met een zeven ton achteras en een vier ton vooras. De laatste wagen die we erop bouwden, was Slangenmens. De assen waren na het corso totaal versleten… Die wagen was uiteindelijk toch iets te zwaar”, vertelt Roy.

Tonnen aan gewicht

Voor het corso van 2014 ging GAOS dus op zoek naar een groter onderstel. In Lemelerveld vond de groep alles wat daarvoor nodig was. “We hebben het eigenlijk via hetzelfde principe opgebouwd: een vrachtwagenframe, vrachtwagenassen, een Nissan Patrol motor en een vertragingsbak. De meeste groepen gebruiken gewoon H-balken om het profiel van het onderstel te maken, maar wij hebben dat uiteindelijk gedaan van een oude zandauto”, vertelt Roy.

De redenen achter deze keuzes zijn eigenlijk vrij simpel. “De kennis die je in je groep hebt en de onderdelen die binnen handbereik zijn.” Al wordt er zeker over bepaalde onderdelen specifiek nagedacht, vertelt Luuk. “We kiezen voor vrachtwagenassen, omdat die draaicirkel kleiner is en dat is handiger in de bochten. Het kan soms best krap zijn in het dorp. En een vrachtwagenonderstel is ook flexibeler, wat handiger is voor het terrein waar we bouwen.”

Met de assen die GAOS nu heeft kan een wagen zo’n 24 ton wegen en dat is heel wat. In 2019 bouwde GAOS de wagen Reusachtig. Het waren twee walvissen, die zwemmend door de straten van Sint Jansklooster gingen. Daardoor werd het een redelijk zware wagen, want die beweging werd handmatig gedaan en er moesten contragewichten in om de beweging überhaupt door mensen te kunnen laten doen. “Reusachtig woog daarmee denk ik iets van vijftien ton”, zegt Roy. Met de huidige assen kan GAOS dus nog wel even vooruit.

Tweemans traag

Tijdens het ontwerpen van de corsocreatie is het belangrijk om rekening te houden met het onderstel, want er moet niet te veel gewicht op één kant van de wagen komen. En ook tijdens het bouwen moet er gezorgd worden dat het hele gewicht redelijk verdeeld wordt. Daarom is bijvoorbeeld de plaatsing van de aggregaat altijd een vast vraagstuk bij corsogroepen. Vorig jaar ging het verdelen van het gewicht niet helemaal goed bij GAOS, vertelt Luuk. “Er zat te veel gewicht op de vooras. Toen werd de druk zo hoog, dat we het stuur niet meer om kregen. Hij stuurde eigenlijk tweemans traag, dus ze moesten met twee man aan het stuur hangen om de wagen rond te krijgen en zelfs dan ging het moeizaam.” Roy vult aan. “Het was echt zwaarder dan een sportschool en dan moet je dat ook nog eens twee rondes lang volhouden.”

Het lukte GAOS gelukkig, maar voor dit jaar hebben ze wel maatregelen getroffen, vertelt Luuk. “De wagen is dit jaar zo geplaatst, dat het zwaarste deel achter de vooras zit. De ontwerpers hebben goed naar de balans gekeken en het gewicht genoeg verdeeld over het hele onderstel. Als het goed is stuurt hij nu een stuk lekkerder.”

‘Apk-keuring’

Na het interview gaan Luuk en Roy nog even verder met hun apk-keuring. “De motor even laten draaien, vloeistoffen checken, kijken of alles nog goed zit”, vertelt Luuk. Het onderstel heeft namelijk toch alweer acht maanden stil gestaan. “Je kunt zeggen: waarom zou je zo’n keuring dan doen? Maar juist daarom doe je het. Het onderstel gebruik je maar twee dagen in het jaar en verder staat hij stil in weer en wind, er kan veel mee gebeuren in die tijd”, zegt Roy. Waarna hij vertelt waarom het van essentieel belang is om te kunnen vertrouwen op een goed onderstel. “Je wilt niet met twijfels rondrijden, zo van: gaat hij het volhouden of niet? De basis moet goed zijn, daar moet je op kunnen vertrouwen.” Met andere woorden: het onderstel moet een rijdend fundament zijn.