Ellen Santbergen is binnen de pr-commissie van het corso verantwoordelijk voor het onderdeel sponsoring. Een belangrijke taak, want zonder sponsoren kan ook ons evenement niet bestaan. Om in corsotermen te blijven: wij bouwen op ze. “Gelukkig beschikt ons evenement over hele trouwe geldschieters. Dat hebben de laatste (corona)jaren meer dan duidelijk gemaakt.”
Een echte corsofanaat, zo kun je Ellen wel omschrijven. Want naast haar werk voor de pr-commissie is ze ook een fanatiek lid van corsogroep The Next. “Ik ben altijd druk bezig met de figuratie en eventuele alternatieve materialen. Toen de vraag kwam of ik de sponsoring op mij zou willen nemen bij de COV vond ik het wel een mooie uitdaging. En ik kan de organisatie van het corso op die manier ook nog een handje helpen.”
Essentiële hulp
Sponsoren zijn essentieel voor een evenement als het corso. De groepen hebben geldschieters nodig om hun tienduizenden euro’s kostende creaties te kunnen bouwen en de organisatie van het corso kan niet zonder ze om de stroom van tienduizenden bezoekers in het corsoweekeind facilitair in goede banen te leiden. ”Zonder sponsoren wordt het organiseren van ons corso een lastig verhaal.” In dat opzicht bouwt het hele evenement op de loyale bedrijven uit de buurt, maar ook de politiek helpt mee. “De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland behoren tot de grotere steunpilaren en dat is niet alleen op financieel gebied. Beiden helpen bijvoorbeeld ook in natura, zoals met afvalverwerking en subsidies voor onze status als beeldbepalend evenement.”
Nieuwe en loyale sponsoren
Het corso is altijd opzoek naar nieuwe sponsoren, die kunnen kiezen uit verschillende pakketten: hoofdsponsor, VIP-sponsor, partner, gouden sponsor, zilveren sponsor, bronzen sponsor of vriend. Het vinden van deze sponsoren gebeurt op verschillende manieren. “Vaak benaderen we een sponsor, omdat een commissielid ergens connecties heeft. Zulke ingangen heb je toch vaak wel nodig bij een evenement als het corso. Daarnaast hebben wij dit jaar nog een belronde gedaan langs bedrijven in een iets wijdere omtrek, uitgevoerd door een extern bureau.”
Het corso heeft hele loyale sponsoren. “In de lijst met de vaste sponsoren verandert vaak heel weinig. Daaraan zie je dat het corso een sterke achterban heeft. Die sponsoren voelen zich echt begaan met het corso. Dat wij beschikken over zulke trouwe sponsoren is heel fijn.” De afgelopen twee jaar gingen gepaard met veel onzekerheid omtrent het corso. “We moesten door corona op zoek naar alternatieven. Zo hebben we de mozaïeken-tocht gehad en vorig jaar een afgeschaald stilstaand corso georganiseerd. In beide jaren wisten we heel lang niet waar we aan toe waren. Dat kan het best lastig maken. Ook onze sponsoren hadden hun onzekerheden natuurlijk. Daarom is het ook zo mooi dat veel sponsoren juist hun bedragen verhoogden. Zij vinden dat het corso een mooi evenement is en ze willen dat het blijft bestaan.”
Tegenprestaties
Ellen vertelt dat het belangrijk is dat je als sponsor niet alleen betaalt, maar dat je er ook wat voor terugkrijgt. Bij het corso verschillen de tegenprestaties per gekozen sponsorpakket. De grootste tegenprestatie is de Family Business Plaza. “Dat is voor sponsoren die een wat hoger bedrag betalen. Wij nodigen ze dan uit voor het avondcorso om plaats te nemen in onze VIP-tent bij de hoofdtribune. Eerst voor een heerlijk diner, om daarna samen onder het genot van een hapje en een drankje te kijken naar de avondrondgang. Daarnaast is het ook een mooie ontmoetingsplek voor alle aanwezigen. Het is dus niet alleen corso kijken, maar het is ook een verbindende netwerkfactor. Zo bieden we onze sponsoren een unieke ervaring.”
Natuurlijk zijn er voor de andere sponsoren ook tegenprestaties. “Het sponsoren begint bij de ‘vrienden’. Zij krijgen toegangskaarten voor het middagcorso en naamsvermelding op de reclamedoeken bij de ingangen. Daarna loopt de tegenprestatie op met het bedrag dat wordt gesponsord. Je krijgt bijvoorbeeld nog logovermelding in de app, vermelding over de speakers tijdens het corso of een tribune die de naam van jouw bedrijf draagt. Op die manier zorgen we ervoor dat elke sponsor op welke manier dan ook zichtbaar is voor de bezoekers van het corso.”
Ook interesse in sponsoring van ons evenement? Stuur een mail naar sponsoring@corsoklooster.nl.