“Goede corsomuziek bezorgt toeschouwers kippenvel”

Om de ereprijs van Corso Sint Jansklooster te kunnen pakken, moeten alle elementen van een corsowagen kloppen. Het idee moet goed zijn, de vormgeving perfect en eventuele figuratie en beweging moet erbij passen. En oja, muziek. Soms is het een beetje een ondergeschoven kindje. Nadat over alles is nagedacht, komt de corsomuziek pas aan de beurt, terwijl het juist een heel belangrijk punt is van een wagen. Want zonder goede muziek geen ereprijs.

Wiljan van der Linde is ontwerper en corsobouwer bij Olympia. Zijn eerste ontwerp dateert alweer uit 2014toen Olympia ‘Olé’ bouwde. De zes jaar erna was hij ook de (mede)ontwerper van zijn corsogroep. Daarnaast houdt Wiljan zich al jaren bezig met de corsomuziek bij de groep. Hij speurt door de krochten van YouTube naar het perfecte deuntje bij dat ene ontwerp. “Ik speel dan gewoon eens een filmpje af. Ik kijk naar de tekening of maquette en ik denk: past wat ik hoor bij het idee?”

Kippenvel

Als ontwerper denkt Wiljan met name in concepten. Als hij een idee heeft, dan bedenkt hij hier een concept bij en dat is dan allesomvattend. Dus ook welke corsomuziek erbij past. “In je ontwerpconcept heb je vaak al wel een idee of de muziek bombastisch of juist kalm moet zijn. Of dat er een bepaald deuntje of geluidje in moet. Je hebt in je hoofd de sfeer en boodschap die je wilt vertolken met de wagen. Muziek is een van de elementen waar je je concept krachtiger van kan maken. Het moet een idee versterken en vertalen naar een sfeer. Als je dan de juiste snaar weet te raken, is goede corsomuziek de reden dat toeschouwers kippenvel krijgen.”

Bombastisch vs sereen

De wagens ‘Hannibal’ en ‘Ukai’ zijn voorbeelden van twee ontwerpen van Olympia die laten zien hoe verschillend corsomuziek kan zijn. Twee totaal verschillende concepten en toch beide een ereprijs. “In 2016 bouwden wij de wagen ‘Hannibal’, een leger met olifanten dat de bergen doorkruiste in een sneeuwstorm. Dan heb je te maken met olifanten, een groot leger, een sneeuwstorm en wind; allemaal elementen die terug moeten komen in de muziek. Als ondertoon kozen we voor een episch geluid, want naar onze mening leende dit concept zich het beste voor grootsheid, bombastisch dus. Langs de kant kregen mensen kippenvel van de wagen.” Hier klopte het concept dus van alle kanten.

‘Ukai’, de wagen die Olympia in 2019 bouwde, ging juist de andere kant op. “Hier wilden we een hele serene sfeer creëren. We hadden hele rustige muziek, wat kabbelend water en geluiden van aalscholvers door elkaar heen gemixt. De mensen langs de kant werden er ook heel rustig van.” Ook bij ‘Ukai’ klopte het hele concept. Corsomuziek moet dus in samenhang zijn met de rest van de wagen en dan is het kloppend.

Ontbering van het concept

‘Hannibal’ en ‘Ukai’ zijn voorbeelden van wagens die laten zien dat er niet één recept is voor goede corsomuziek. Het is zoeken naar het perfecte concept met alle elementen en daar is corsomuziek een onderdeel van. De muziek kan ook onderdeel van een wagen zijn, waarbij het idee niet tot volle wasdom komt. “Bij ‘Ontbering’ hadden wij het wel wat anders kunnen doen. Die wagen ging over het klimaat en daar zaten geluidsfragmenten van uitspraken in. Tussendoor hadden we ook nog bombastische muziek voor het versterkende effect. Achteraf had ik misschien alleen de thematiek moeten doen, want de muziek werkte juist averechts.”

Lengte

Een corsowagen komt ongeveer in dertig seconden langs, dus daarin moet het idee worden overgebracht. Muziek van vijf minuten lang is dus geen optie. “Wij kiezen vaak voor een lengte van één a anderhalve minuut, want toeschouwers horen de wagen vaak al wel aankomen. Feit blijft wel dat het hele concept dus samengeperst moet worden in die anderhalve minuut. Bij ‘Ukai’ maakte dit niet echt uit, want dat was een constante sfeer. Bij ‘Hannibal’ daarentegen zat er echt een opbouw en climax in, dus daar moest er wel even wat langer over de muziek worden nagedacht.”

Deuntje

De uitspraak: ‘he, dit is goede corsomuziek’ wordt wel eens gemaakt door corsobouwers. Het is muziek waardoor je blijkbaar aan corso moet denken. Volgens Wiljan heeft dit te maken met een deuntje. “Het deuntje moet herkenbaar zijn. Als ik terugdenk aan onze wagen ‘In de Huid van de Jager’, maar ook aan ‘Maori’ van The Next, ‘Verweven’ van Fun Fun of ‘Marionetten’ van Alliance. Die nummers herken ik nog steeds als ik ze hoor. Dat waren dus echt perfecte corsonummers. Een paar jaar terug vertelde iemand mij dat hij als ringtoon de muziek van ‘In de Huid van de Jager’ had en hij was niet eens lid van onze groep… Dan heb je de perfecte corsomuziek te pakken, toch?”