“Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling”

De PR-commissie van Corso Sint Jansklooster is al het hele jaar druk bezig met de promotie van het corso. Alle ideeën rond zaken als merchandising, zichtbaarheid in de on- en offline media en sponsoractiviteiten worden gedaan voor één doel: meer waardering voor het merk Corso Klooster. Ook dit jaar zijn al de nodige stappen gemaakt en staat er nog genoeg te gebeuren. Egbert Lassche en Ronnie Rook praten je namens de PR-commissie bij.

De PR-commissie van Corso Sint Jansklooster bestaat in principe uit vier personen, maar zij worden ondersteunt door een handvol anderen, vertelt Egbert. “Ellen Santbergen verzorgt de sponsoradministratie. Jesse van Dalen schrijft alle artikelen en (pers)berichten. Ronnie en ik doen samen de aansturing van de overige activiteiten.” Ronnie: “We krijgen hierbij gelukkig de nodige hulp. Zo werkt Rens Lassche aan de grafische vormgeving, beheert Jolijn Rook de Corso App en doet Esra Wiranta hetzelfde met de website. Geo Heetebrij ondersteunt in de sponsoradministratie, Wilko Visscher en Kevin Odink verzorgen op de belangrijkste corsomomenten de fotografie en videocontent.”

Versterking van het merk

Zo helpen er heel wat mensen mee aan de PR-activiteiten, maar dat is ook nodig. De promotie van het corso vindt namelijk plaats op veel verschillende gebieden. “We doen veel aan relatiebeheer met de gemeente en provincie. We gaan veel samenwerkingen aan met maatschappelijke partners op het gebied van immaterieel erfgoed, toerisme en recreatie. We zijn bezig met fondsenwerving en reclame-uitingen. We promoten het corso op verschillende manieren via de sociale media en nieuwssites”, somt Egbert op. “Maar het belangrijkste is dat wij ons niet bezighouden met vormen van promotie, waarbij je alleen naamsbekendheid genereert. Alles wat we doen, is gericht op de versterking en waardering van ons merk ‘Corso Klooster’ en de uitbreiding van ons nationale en internationale netwerk. Dat is onze strategie, waarbij we ondersteuning krijgen van onze merksponsor Active Creations.”

Beste Publieksevenement

Dit jaar zijn er al een aantal activiteiten ondernomen, die passen binnen de strategie. “Zo hebben we samen met Saxion Hogeschool het project ‘Corso Rond’ gedaan, hierbij hebben studenten gewerkt aan het jaarrond beleefbaar maken van het corso. Dit heeft geresulteerd in een 360 graden video over het corso”, vertelt Ronnie. “Daarnaast zijn we verkozen tot het Beste Publieksevenement 2023, dit heeft ons netwerk een geweldige boost gegeven. Ook hebben we samen met Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) borden in en rondom Sint Jansklooster geplaatst, voor het project Immaterieel Erfgoed Spotten.”

Op het gebied van sponsoring zijn er ook nieuwe stappen gemaakt. Egbert: “We hebben een nieuw acquisitieplan opgetuigd, met hele mooie, nieuwe tegenprestaties voor de bedrijven die ons steunen. Dit heeft voor een mooie groei in de inkomsten van de organisatie gezorgd en dat is goed nieuws voor het evenement, maar met name de corsobouwers. Het geld komt namelijk via het prijzengeld bij de corsogroepen terecht.”

Realityserie/documentaire op SBS 6

Maar het grootste succes van dit jaar moet nog komen, vertelt Egbert. Een lang gekoesterde wens gaat namelijk in vervulling. “Ik kan nog niet alles vertellen, want we moeten dit in goed overleg met Talpa en de directie van SBS doen, maar we zijn bezig met een zesdelige realityserie/documentaire op SBS 6 over ons corso. We lopen al langer met dit idee rond, want de televisie is voor ons hét belangrijkste medium om ons doel te halen. Het is de beste manier om aan heel Nederland te laten zien wat we met zijn allen maken. Nu gaat het op deze grote schaal dan eindelijk gebeuren. Binnenkort komen we met meer details”, belooft Egbert.

Landelijke nieuws halen

“Naast de realityserie/documentaire, is het corso ook dit jaar weer te zien met een uitzending op RTV Oost en Omroep MAX”, vult Ronnie aan. “Maar ook regionale zenders als Breman.net, Omroep Meppel en de SLOS uit Steenwijk registreren ons evenement. Daarnaast weet het corso de laatste jaren het landelijke nieuws te halen in bijvoorbeeld Hart van Nederland en het NOS Journaal.”

Met nog een dikke twee weken tot het corso, heeft het corsovirus zich meester gemaakt van Sint Jansklooster. Egbert en Ronnie kijken al uit naar de derde vrijdag van augustus. Wanneer het corso voor de PR-commissie geslaagd is. “Als we veel media-aandacht hebben gehad, er genoeg bezoekers op het evenement zijn afgekomen en de sponsorinkomsten zijn gegroeid.”