Corso Sint Jansklooster weet ieder jaar weer mensen te overweldigen met haar corsocreaties. Iedere derde vrijdag en zaterdag van augustus komen de dahlia’s tot leven, maar in al die pracht en praal wordt het belang van licht en geluid soms vergeten. Toch zijn het onmisbare onderdelen voor de beleving van een corsowagen.
Dat het belang van licht en geluid niet mag worden onderschat in de chaos van wat corsobouwen soms is, weet Jan Vos van Vos Licht & Geluid als geen ander. “Geluid maakt de beleving. Een wagen moet je niet alleen zien, maar ook voelen en beleven. Het moet kippenvel bezorgen. En de juiste verlichting kan een wagen ’s avonds nog eens extra speciaal maken.” Het belang van licht en geluid heeft dus niet alleen een esthetisch aspect; het voegt daadwerkelijk een extra dimensie toe voor de toeschouwers.
Draaien in horecacentrum De Albatros
Dat Jan dat allemaal weet, komt door zijn bedrijf. Ooit ontstaan bij gebrek aan speakers voor een feestje een jaar of vijftien geleden. “We hadden toentertijd een zender met de vriendengroep en we gingen op een gegeven moment draaien in De Albatros. Daar hadden we nog wat speakers voor nodig en via via konden we eraan komen. Het werkte allemaal voor de helft, maar het was beter dan niets. Eerst wilden we het met de hele vriendengroep samen speakers kopen, maar dat ging uiteindelijk niet door. Toch vond ik de speakers niet duur, dus toen heb ik ze zelf maar gekocht.” Het was het begin van Vos Licht & Geluid, een bedrijf wat nu in de wijde omtrek bekend is. “Het balletje begon daarna langzaam te rollen. Hier en daar een keer op een feestje draaien, hier en daar een keer de speakers verhuren. Het werd groter en groter. Ondertussen hebben we een mooi assortiment aan speakers en is alle oude verlichting vervangen voor ledverlichting.”
Corsodebuut
Ook de naamsbekendheid groeide en dat zorgde ervoor dat Jan elf jaar geleden zijn debuut maakte in de corsowereld. “De eerste corsogroep die ik heb geholpen, was The Bottle met hun wagen The Great Wall. Ze hadden zelf speakers, maar niet genoeg omdat die wagen zo lang was. Toen heb ik de speakers voor de eerste en tweede wagen geleverd.” Het was meteen de laatste wagen van The Bottle en daarmee ook het aandeel van Jan in het corso. Toen hij verhuisde van Zwartsluis naar Sint Jansklooster kwam het langzaam terug. “Eerst had ik niet zoveel met het corso. Ik hielp alleen de laatste dag een beetje mee met dahlia’s prikken.”
Synchroon
Tot Wagenbouwersgroep Alliance in 2019 de hulp van Jan inriep voor hun wagen Marionetten. Jan verzorgde daar zowel het licht als het geluid en met succes. De wagen werd tweede en de belichtingsprijs ging mee naar huis. Sindsdien hebben steeds meer corsogroepen de hulp van hem ingeschakeld. “Nu doe ik bij Alliance en Deurgoan altijd het licht en geluid en The Next huurt lampen.” Daarnaast heeft hij een aantal licht- en geluidsinstallaties verkocht aan corsogroepen, hielp hij mee aan de belichting van Regendans van The Next en verzorgt Vos het licht en geluid tijdens de feestweek in april. Voor Alliance programmeert hij daarnaast ook nog het geluid. “Dat houdt in dat de wagen helemaal gesynchroniseerd wordt met de muziek. Zo zaten er afgelopen jaar meerdere lampjes in ieder konijn. Bij iedere kleur lamp wisten de bewegers wat er bewogen moest worden. Dat hele systeem met de lampjes had ik via de computer gesynchroniseerd met de muziek, dus ze konden nooit te laat zijn.”
Ruimte
Een mooi voorbeeld van de technologische mogelijkheden tegenwoordig, toch gaan er ook nog altijd dingen op de ouderwetse manier. Om te weten waar de verlichtingslampen op een wagen geplaatst moeten worden, houdt Jan nog altijd een zaklamp tegen de maquette om te zien hoe en waar de schaduwen vallen.
Wel beschikt Jan over digitale mengpanelen, waarmee hij het geluid buiten de wagen kan afstellen. En als die afstelling goed is, heeft een wagen maar vier speakers nodig, vertelt Jan. “Afgelopen jaar met Deurgoan en hun Stormram, dat waren vier relatief kleine speakers. Je moet er twee aan beide zijden buiten de wagen hangen en dan naar elkaar toe laten spelen, zodat ze elkaar overlappen. Het is ook belangrijk dat ze op minimaal drie meter hoogte worden geplaatst, zodat ze over de mensen heen spelen. Vaak worden speakers onderaan een wagen gezet, maar dan spelen ze tegen de straat. De mensen op de eerste rij hebben de vingers in de oren en daarachter hoort niemand de muziek meer. Je kunt het vergelijken met een lamp: die kan ook niet de bocht om schijnen en bij geluid werkt dat hetzelfde, het moet ruimte hebben.”
Voor iemand die niet is opgegroeid met het corso, is Jan er maar druk mee. De vraag is alleen: waarom? “Omdat je die jongens op een gegeven moment kent en dan wil je ze helpen, een kwestie van gunnen. Ook krijg ik de waardering uit de groepen voor wat ik doe, dat is mooi om te merken.” Wanneer die hulp resulteert in iets moois, komt de hele corsobeleving boven. “Als ik dan zo’n wagen zie waaraan ik heb geholpen en alles werkt. Ja, dan krijg ik daar tegenwoordig ook kippenvel van.”