De PR-machine van Corso Sint Jansklooster

Waar een klein dorp groot in kan zijn. Elk jaar trekken duizenden mensen naar Sint Jansklooster om oog in oog te staan met de dahliareuzen en betoverd te worden door de grootsheid van Corso Sint Jansklooster. Maar achter dit betoverende schouwspel schuilt een jaar lang werk van talloze inwoners van Sint Jansklooster. Dit werk gebeurt op veel verschillende manieren, zoals op PR-gebied. De PR-machine van Corso Sint Jansklooster draait op volle toeren, aangedreven door een team onder leiding van Ronnie Rook en Egbert Lassche.

Officieel heet de commissie ‘Commissie PR en Sponsoring’, maar meestal wordt deze gewoon ‘de PR’ genoemd. De commissie is een van de krachten achter het groeiende succes en de bekendheid van Corso Sint Jansklooster. Onder leiding van Ronnie en Egbert heeft de commissie een mooie staat van dienst opgebouwd.

Samenwerking

De commissie is verantwoordelijk voor een breed scala aan zaken, waaronder internationale samenwerkingen met corso’s in Amerika en Spanje, en in Nederland met voornamelijk Lichtenvoorde en Zundert. Daarnaast onderhoudt de commissie veel connecties met (maatschappelijke) partners zoals Marketing Oost, Natuurmonumenten, Stichting Nationaal Park Weerribben-Wieden en KIEN. Namens KIEN zijn Ronnie en Egbert ook vertegenwoordigd in de klankbordgroep van de provincie Overijssel. Verder onderhoudt de commissie nauwe relaties met andere prominente evenementen in Overijssel.

En natuurlijk bestaan de jaarlijkse werkzaamheden voor een groot deel ook uit het aanvragen van diverse subsidies, het verkrijgen van media-aandacht en de inzet op de eigen Corso Sint Jansklooster-kanalen.

PR-machine

Want de Kloosterse PR-commissie heeft een stempel kunnen drukken de laatste jaren. Zo zijn er mooie, langdurige samenwerkingen met televisiezenders als Omroep MAX, TV Oost en SBS6. Daarnaast valt ook de sterke aanwezigheid op social media en regionale kranten op. De realityserie ‘Corsokoorts int Sint Jansklooster’, uitgezonden door SBS6 in april en mei, heeft een enorme boost gegeven aan de online kaartverkoop en het aantal touringcararrangementen. “Bedrijven melden zich spontaan om te sponsoren. En de online kaartverkoop kreeg zo’n boost dat we een grote opschaling van de beschikbare tribunes hebben gerealiseerd. We zien ook een forse toename in het aantal touringcararrangementen. Zelfs vanuit andere corsoplaatsen zoals Lichtenvoorde en Zundert komen enkele bussen vol. De zesdelige serie heeft daar een grote invloed op gehad,” aldus Egbert. De serie heeft niet alleen lokaal, maar ook nationaal de interesse voor het corso aangewakkerd.

Andere corso’s in Nederland roemen de inzet van de Kloosterse PR-mensen nog wel eens; zo worden ze in de Achterhoek en het zuiden aangeduid als ‘De PR-machine van Klooster’. “We beschouwen dat maar als een compliment,” zegt Egbert. “Maar wij halen onze voldoening vooral uit de alsmaar toenemende bekendheid in heel Nederland, de grote groei in toeschouwersaantallen, de massale media-aandacht en de forse toename van sponsorinkomsten en bedrijven die onze partner willen zijn. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de organisatie er financieel goed voor staat. Maar onze hoofddoelstelling is nog steeds maximale waardering voor wat we hier in Sint Jansklooster voor elkaar krijgen.”

Het team

Ronnie en Egbert worden bijgestaan door een toegewijd team. Reclamebureau Active Creations uit Zwartsluis coördineert het social media-gedeelte. Jesse van Dalen ondersteunt Active Creations en schrijft de persberichten, achtergrondverhalen en sommige social media-berichten. Daarnaast beheert hij de Corso Klooster-app. Bert Eenkhoorn verzorgt het relatiebeheer met een deel van de sponsoren en Ellen Santbergen houdt de sponsoradministratie bij. Yannick Korterink neemt onder andere de nieuwsbrieven voor zijn rekening en Rens Lassche verzorgt de grafische vormgeving van posters, folders, doeken, vlaggen, borden en ander promotiemateriaal. Op de achtergrond ondersteunt het mediateam de commissie tijdens de evenementen met foto’s, video’s en livestreams. Deze groep bestaat onder andere uit Wilko Visscher, Kevin Odink, Angelo Meijer en Esra Wiranta, die ook de website van Corso Sint Jansklooster beheert.

“We doen het met z’n allen. Samen zorgen we ervoor dat Corso Sint Jansklooster de aandacht krijgt die het verdient. Ook het COV-hoofdbestuur is daar onderdeel van”, vertelt Ronnie. Deze gezamenlijke inspanning heeft geleid tot een constante verbetering van zowel de corsowagens als de organisatie. Ronnie: “We dagen elkaar constant uit, wat resulteert in een steeds hoger niveau. Dat is geweldig om te zien en om daar onderdeel van uit te maken. Dat geeft energie! Ik vergelijk ons werk met een rijdende trein; we springen erop en kunnen er niet meer af tot het corso.” De trein is echter al dichtbij zijn eindbestemming. Nog een dikke week en dan is het zo ver: Corso Sint Jansklooster 2024.

Kaarten zijn nog te koop via de site of Corso Klooster-app. Hopelijk zien wij jou op 16 of 17 augustus in Sint Jansklooster!