Corso Sint Jansklooster heeft een nieuwe website. Met veel hulp van Esra Wiranta beschikt ons evenement nu over een toekomstbestendig online visitekaartje. Met vertalingen in zowel Duits als Engels, zodat ook de internationale bezoekers voorzien zijn van alle informatie.
Oud-Kloosternaar en nu Zwollenaar Esra is zelf ICT’er. “Onderdeel van mijn vakgebied is websites bouwen. Iets wat ik echt leuk vind om te doen.” Daarom hoefde hij er niet lang over na te denken toen hij werd gevraagd om voor Corso Sint Jansklooster aan de slag te gaan.
Nieuw jasje
De oude Corso Klooster-website was na jaren dienst aan vervanging toe, zag ook Esra. “De website was te statisch en kon wel een nieuw jasje gebruiken. Ook qua beheer was de site niet heel handig. Het kostte onnodig veel tijd om de site up-to-date te houden.”
Dynamisch
Om te kijken wat een website van deze tijd wel nodig heeft, deed Esra onderzoek. “Ik heb gekeken naar websites van andere grote evenementen. Wat doen zij precies? Wat springt eruit? En kan ik dat dan ook voor het corso implementeren?” Al snel werd duidelijk dat een dynamische website erg belangrijk is. “Daarom hebben we daar echt een doel van gemaakt. Op de nieuwe website is dit terug te zien op meerdere plekken. Op de hoofdpagina wordt de aftermovie van het corso van 2019 afgespeeld. Er is een carrousel aan nieuwsberichten en er wordt gebruik gemaakt van felle kleuren, grote knoppen en foto’s.”
Meer informatie
Een corso of ander evenement is niks zonder haar partners en sponsoren. Daarom krijgen zij nu een prominentere plek. “De sponsoren en partners hebben hun eigen pagina met de logo’s en links naar hun websites. Ook is er een prominente plek voor de sponsoren op de hoofdpagina gemaakt. We hopen op deze manier meer recht te doen aan alle sponsors en partners door meer aandacht en betere zichtbaarheid.”
Er zijn ook nog andere nieuwe pagina’s te vinden. “Het hele programma van de corsoweek staat met één druk op de knop voor je. We hebben een pagina aangemaakt met praktische informatie over vervoer, data, parkeren en overnachtingen. Verder zijn er ook nog pagina’s te vinden met oude uitslagen, foto’s en nieuwsberichten. Ook dit is nu beter en makkelijker te vinden dan op de oude website.”
Tickets
Nog een nieuwe knop die prominent in beeld is, luistert naar de naam ‘tickets’. “Op de vorige website waren de tickets moeilijk te vinden. Nu hebben we dat verplaatst en staat het meteen op de hoofdpagina. Zodra je de website opent, gaat de aftermovie op de achtergrond spelen en op de voorgrond staat een link naar het ticketportaal. Ook onderaan de pagina is zo’n ticketlink te vinden. Het is als evenement van essentieel belang dat tickets makkelijk te vinden en te kopen zijn, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers trekken.”
Verder zijn door de hele websiteelementen ingebouwd waardoor je getriggerd moet gaan worden. “We willen een impressie geven van het hele evenement. Als je dus gaat scrollen, vind je nieuwsberichten, foto’s en filmpjes.” Als creatief evenement is het belangrijk dat de website dit ook uitstraalt. “Je website is het visitekaartje voor je bedrijf of evenement, dus wat je wilt uitstralen moet op de website terug te vinden zijn. Corso is creativiteit en de nieuwe website laat dit zien. Ik ben blij met het resultaat. De website voldoet nu aan de norm van deze tijd.”